Слънцезащита и грижа през лятото

Слънцезащитата е основен фактор за спокойни и приятни летни моменти

Слънцезащита или ежедевната рутина в предпазването от Слънцето е неразделна част от лятната профилактика за нашето здраве. Не пропускайте тази всекидневна грижа, за да си осигурите спокойно лято без опасност от рак на кожата!

Ето какво съветват учените от Британската асоциация на дерматолозите?

Какво е тен?

Тъмният пигмент, който придава естествения цвят на кожата, се нарича меланин. Меланинът се произвежда в кожата чрез пигментни клетки, наречени меланоцити. След като кожата ни е изложена на слънчева светлина, меланоцитите произвеждат повече меланин. Това става опит да абсорбират по-нататъшното ултравиолетово лъчение и така кожата става по-тъмна. Всъщност тенът е знак, че кожата е повредена и се опитва да се защити.

Защо да внимаваме какво да знаем за ефикасна слънцезащита?

Никой не иска да прекарва цялото лято на закрито, и наистина някои слънчеви лъчи, под нивото на слънчево изгаряне, могат да бъдат полезни за нас. Помагайки на организма да създаде витамин D и да даде на много от нас усещане за общо благосъстояние, докато се наслаждаваме на летни дейности на открито.

Въпреки това, твърде често прекаляваме с нашето излагане на слънце, което може да доведе до редица кожни проблеми, най-сериозните от които включват рак на кожата. Други проблеми, свързани с кожата на лятото, включват слънчево изгаряне, фоточувствителни обриви и бодлива топлина. В допълнение, излагането на слънце може да влоши вече съществуващите условия като розацея.

Докато много хора свързват тена с изглеждащи здрави, тенът всъщност е знак, че кожата ни е увредена от ултравиолетовите лъчи и се опитва да се защити от по-нататъшни щети. Този вид увреждане на свой ред може да повиши риска от развитие на рак на кожата: слънчевите изгаряния (т.е. зачервяване на кожата) и тъмният тен  могат да бъдат вредни.

В Обединеното кралство се диагностицират повече от 100 000 нови случая на рак на кожата. И докато болестта може да се появи и на части от тялото, които не са изложени на слънчева светлина, се смята, че обширното излагане на слънце е отговорно за по-голямата част от случаите. При четири от пет случая ракът на кожата е предотвратимо заболяване.

UVA и UVB

UV радиацията от слънцето се предава в три дължини на вълната – UVA, UVB и UVC. UVC не прониква в земната атмосфера. Така, че ние наистина трябва да се защитаваме срещу UVA и UVB.

UV облъчването под формата на UVA се свързва със стареенето на кожата. UVA засяга еластина в кожата и води до бръчки и индуцирано от слънцето стареене на кожата (например груби бръчки и кафява пигментация), както и рак на кожата. UVA може да проникне през прозоречното стъкло и да проникне по-дълбоко в кожата, отколкото UVB. UVA защита в слънцезащитни продукти ще помогне да се предпази кожата от фото стареене и потенциален рак на кожата.

UVB е форма на UV облъчване, която е най-отговорна за слънчевите изгаряния и има силни връзки със злокачествения меланом и риска от карцином на базалните клетки (видове рак на кожата). Слънцезащитният крем с висок коефициент на защита (слънцезащитен фактор) ще помогне за блокиране на UVB лъчите. Също така предпазва кожата от изгаряне и увреждане на удължаването, което може да причини рак на кожата.

Слънцезащита и лятна грижа

Как работят слънцезащитните продукти?

Органичните филтри абсорбират вредните ултравиолетови лъчи и превръщат тази енергия в инфрачервена връзка. Понякога те са известни като „абсорбери“ или „химически“ слънцезащитни продукти. Имайте предвид, че органичните филтри не означава „органичен“ в екологичния смисъл.

Неорганичните филтри (известни също като „физически“, „естествени“, „отразяващи“, „цинк“) съдържат титанов диоксид или цинков оксид, които отразяват UV лъчите далеч от кожата.

Може да се мисли за органичните филтри като гъби, измиващи ултравиолетовата радиация и неорганични филтри като огледала, отразяващи UV обратно от кожата.

Какво е SPF?

Слънцезащитните продукти са обозначени с „SPF“. Това означава „фактор за защита от слънцето“, въпреки че SPF е по-точно факторът за защита от слънчево изгаряне. Тъй като той основно показва нивото на защита срещу UVB, а не защитата срещу UVA. SPF се оценяват по скала от 2-50 + въз основа на нивото на защита, което предлагат. Рейтингите между 2 до 14 образуват най-малко защитения край на спектъра и рейтинги от 50+, предлагащи най-силните форми на UVB защита. Препоръчваме слънцезащитен крем с SPF 30 като задоволителна форма на слънцезащита в допълнение към защитната сянка и облеклото за всекидневна употреба и SPF 50 когато сме на плажа.

Как трябва да прилагам слънцезащитни продукти?

Проучванията показват, че повечето хора прилагат по-малко от половината от количеството, необходимо за осигуряване на нивото на защита, посочено на опаковката. Области като гърба и страните на шията, слепоочията и ушите често са пропуснати, така че трябва да нанесете щедро и да внимавате да не пропуснете на места.

В днешно време има широк спектър от различни видове продукти, включително лосиони, мусове, спрейове и гелове. Поради това изменение не е възможно да се предложи определено количество, което да се прилага, което да е еднакво за всички продукти. Отделните производители могат да предоставят допълнителни подробности, специфични за приложението на техните слънцезащитни продукти.

Колко от слънцезащитния продукт да нанесем?

Когато използвате лосиони за слънцезащита, като минимум, трябва да нанесете най-малко шест пълни чаени лъжички (приблизително 36 грама). Това е достатъчно, за да покриете тялото на средностатистическия възрастен. Това е повече от половин чаена лъжичка слънцезащитен крем към всяка ръка и лице / шия (включително уши), и малко над една чаена лъжичка за всеки крак, предната част на тялото и задната част на тялото.

Това е количеството, използвано, когато продуктите са тествани за техните SPF (равнява се на 2 mg / cm²). Прилагането на по-малко ще намали защитата в по-висока степен, отколкото е пропорционално – например, само прилагането на половината от необходимото количество може действително да намали защитата с две трети. Цялостното послание по отношение на използването на слънцезащитни продукти е „повече е по-добре“.

Също така е лесно да забравите отново да използвате слънцезащитния крем толкова често, колкото е необходимо. Нанесете слънцезащитен крем 15 до 30 минути, преди да излезете на слънце, за да може той да изсъхне. След това отново след като се отправите на открито, за да покриете всички пропуснати местенца и да се уверите, че носите достатъчен слой. Поставете го отново на всеки 2 часа и веднага след плуване, изпотяване и сушене на кърпи или ако е изтрито.

„Водоустойчивостта“ се изпитва чрез способността на слънцезащитните продукти да запазят слънчевите си свойства след два 20-минутни интервала (общо 40 минути) на умерена активност във вода. Въпреки това, до 85% от продукта може да се отстрани чрез сушене на кърпи. Затова трябва да го приложите отново след плуване, изпотяване или всяка друга енергична или абразивна активност.

Друг важен фактор е отражението на слънчевите лъчи, които могат значително да увеличат силата на радиацията. Ето и следните проценти: сняг до 85% увеличение, пясък до 17% увеличение, вода до 5% увеличение.

Витамин D

При промяна на предишни съвети, SACN (Научен консултативен комитет по хранене) сега препоръчва референтния прием на хранителни вещества (RNI, което означава, че приемът ще бъде достатъчен, за да отговори на нуждите на 97,5% от населението) от 10 μg / d (400 IU / d) витамин D,  за всички над -4г. RNI за витамин D се отнася до приема от всички хранителни източници: естествени хранителни източници; обогатени храни (включително мляко за кърмачета); и добавки. Излагането на кожата на UVB лъчението се влияе от редица фактори като време на деня, сезон, географска ширина, височина, облачно покритие, замърсяване на въздуха, както и употреба на дрехи и слънцезащитни продукти.

Знаем, че UV светлината от слънцето и солариумите може да повиши риска от рак на кожата. Въпреки това, слънчевата светлина също помага на кожата на нашето тяло да произвежда витамин D.

Липсата на витамин D може да причини здравословни проблеми при някои хора. Има добри доказателства, че витамин D спомага за поддържането на здрави кости. Също така се предполага, че витамин D може да помогне за предотвратяване на сериозни заболявания като рак, различни форми на артрит и автоимунни заболявания. Това е област на значителни изследвания, тъй като има голям брой въпроси, на които все още трябва да се отговори. Включително дали достатъчно витамин D може да бъде направен от слънчевата светлина върху кожата ни, за да се намали рискът от тези заболявания. От друга страна, връзката между рака на кожата и слънцето е доказана и добре документирана.

Ние осъзнаваме, че може да бъде трудно да се получи необходимото ниво на витамин D само от диетата, поради което не казваме, че трябва изобщо да избягвате слънцето.

За съжаление не можем да дадем точно ниво на излагане на слънце, което да ви осигури безопасно витамин D, като същевременно не ви излага на риск от рак на кожата. Това е така, защото има толкова много променливи – например, вашия личен тип кожа, географското местоположение, времето на деня, метеорологичните условия и др.

Ето защо е трудно да се определи количеството на слънцето, за да се увреди кожата, колко слънце е необходимо на всеки индивид да направи оптимални количества витамин D, или освен това да се комбинират двете и да се определи безопасно ниво на излагане на слънце, което позволява на всеки човек да получи препоръчителното ниво на витамин D, без да страда от увреждане на кожата. Ние обаче знаем, че след като тялото ви е произвело максималното си ниво на витамин D, допълнителната слънчева светлина не увеличава производството и ще доведе до увреждане на кожата.

Дерматолозите са в челните редици при лечението на рак на кожата и затова не могат да препоръчват преднамерено излагане на слънце като безопасно средство за получаване на витамин D. Няколко неща, които трябва да се имат предвид, са:

1. Можете да получите витамин D от други източници, като вашата диета и добавки

2. Факт е, че UV светлината от слънцето причинява рак на кожата

3. Голяма част от доказателствата относно ползите за здравето от високите нива на витамин D изискват много повече изследвания, за да се определи какви са оптималните нива и как най-добре да се постигнат тези нива.

Затова понастоящем съветваме да не правите слънчеви бани, за да увеличите нивата на витамин D, тъй като това може да увеличи риска от рак на кожата. Малки количества слънчева светлина, каято може да получите чрез ежедневните си дейности, могат да помогнат за повишаване на нивата на витамин D; просто излагането на лицето и предмишниците на слънцето трябва да е достатъчно.

Високорискови типове

Ако обаче сте изложени на висок риск от рак на кожата, трябва да направите слънцезащитата на кожата си на слънце приоритет и да търсите колкото е възможно повече витамин D от други източници, като вашата диета и хранителни добавки, вместо да се поставяте на по-висок риск от рак на кожата. Хората с висок риск включват:

  • Хора с много светла кожа, която лесно изгаря
  • Хора с лична или фамилна анамнеза за рак на кожата
  • Хора с много бенки (повече от 50) или
  • Ако се лекувате с имуносупресивни лекарства.

Много дерматолози и други лекари правят много изследвания в тази област и ролята на витамин D в превенцията на заболяванията. Така, че разумният съвет е да се получи някаква слънчева светлина, докато се занимавате с ежедневния си живот, без да получавате тежък тен или парене, и да получите витамин D чрез вашата диета. Някои храни са обогатени с витамин D (например някои кисели млека, маргарин и зърнени култури), а други като мазна риба са естествено богати на витамин D. Можете също така да приемате витамин D, съдържащ витамин D, като мултивитамини или масло от черен дроб, достъпно при фармацевт.

Не забравяйте, че кожата ви ще произвежда много витамин D много преди да започне да гори.

Типове кожа

Естествено срещащите се биологични агенти в кожата абсорбират част от UV облъчването, като меланинът е един от тях. Меланинът е пигментна молекула в кожата.

Дерматолозите обикновено разделят типовете кожа на шест категории, от фототип 1 – светла кожа, която изгаря много лесно на слънце и не се загарва, до фототип 6, който е по-тъмна черна кожа, която не гори лесно.

Хората с по-тъмен тен имат повече естествена защита от слънцето, а светлокожите индивиди са по-податливи на слънчево изгаряне, рак на кожата и фотоувреждане.

Основната разлика в характера на черната и бялата кожа е тази на опаковането и преработката на меланин. Видът на меланина от всички цветове на кожата е еумеланин с изключение на тези с червена коса и лунички, които имат феомеланин, който е по-малко способен да се справи с UV облъчването.

Ако потъмнявате много лесно

Ако потъмнявате много лесно, както при черна или азиатска кожа (напр. Типове 5 и 6), се нуждаете от по-малко ултравиолетово увреждане, за да започнете процеса на потъмняване. Не се нуждаете от слънцезащитен крем, за да спрете рака на кожата и стареенето на кожата в същата степен като хора със светла кожа. Но слънцезащитните средства ще са необходими по време на интензивна или продължителна експозиция.
Ако сте с кожа от средиземноморски тип (напр. Тип 4), вие също лесно потъмнявате, но ще ви е необходимо повече ултравиолетово излъчване, отколкото при по-светлите кожи. Все още можете да страдате от увреждания от ултравиолетови лъчи. Въпреки, че има по-малка вероятност да развиете меланом от типа на кожата 1 до 3, кожата ви ще се състари при излагане на слънце.

Ако сте съвсем бели и изобщо не можете да потъмнявате (напр. Тип 1), няма да потъмнеете със или без слънцезащитен крем, но ще увредите кожата си лошо, ако бъдете изложени без защита. Трябва да обърнете специално внимание, за да прилагате редовно много слънцезащитни средства с висока SPF (т.е. 30 или повече) защита от UVA. Също така е важно да не забравяте да носите защитно облекло, като например дълги тениски, и да прекарвате времето си на сянка по време на най-горещите части на деня.

Препоръки относно слънцезащитата (напр. Дрехи, сянка и слънцезащитни продукти) трябва да се използват заедно с ръководството за типа на кожата. Например, използването на дрехи и слънцезащитни продукти се прилага за типове кожа I и II през цялото време на слънце. Също така и за типове кожа V и VI по време на продължително или интензивно излагане на слънце. Тъмните типове кожа не се нуждаят от рутинно използване на слънцезащитни продукти.

Ще потъмнея ли, използвайки слънцезащитен крем?

Може да почернеете (дори и да не искате) чрез слънцезащитен крем с ниско до средно SPF, дължащ се на минималното количество ултравиолетова светлина. Тя преминава, освен ако не внимавате много редовно и редовно да използвате много слънцезащитен крем с високо ниво на защита от UVA. Ако няма ултравиолетови лъчи, няма повреда и следователно не може да се получи тен.

Нашите съвети за добра слънцезащита

  • Защитете кожата с дрехи, включително шапка, тениска и слънчеви очила
  • Прекарайте времето си на сянка между 11 ч. и 15 ч.,
  • Когато е слънчево използвайте слънцезащитен крем с висока защита от най-малко SPF 30, който също има висока защита от UVA, и се уверете, че го прилагате обилно и често, когато сте на слънце.
  • Дръжте бебетата и малките деца далеч от пряка слънчева светлина
  • Британската асоциация на дерматолозите препоръчва да уведомите Вашия лекар за всякакви промени в бенките. Ако вашият личен лекар е загрижен за кожата ви, уверете се, че посещавате консултантски дерматолог, най-експертната личност за диагностициране на рак на кожата. Вашият общопрактикуващ лекар може да ви насочи.

Вашият коментар